
2024 yılında 1,2 milyon adetlik rekor satış sayısına ulaşan otomotiv bölümü, 2025’e düşüşle başladı. Ocak ayındaki yüzde 13,9’luk daralmanın akabinde şubat ayında da satışlar geriledi.
Otomotiv Distribütörleri ve Mobilite Derneği’nin (ODMD) şubat ayı raporuna nazaran:
Hafif Ticari araç satışları neden düşüyor?
Hafif ticari araç satışlarında yaşanan yüzde 38’lik sert düşüş, ekonomik aktivitedeki yavaşlamanın bir yansıması olarak bedellendiriliyor.
ODMD temsilcileri, küçük ve orta ölçekli işletmelerin krediye erişimde yaşadığı sorunlar, maliyetlerin yükselmesi ve faiz oranlarındaki artışın bu gerilemeyi tetiklediğini belirtiyor.
Sektör yetkilileri, mart ayında da bu düşüşün devam edebileceği konusunda uyarıyor.
Lüks Araç Satışları Rekor Kırıyor
Genel pazardaki daralmaya karşın lüks araç satışları sürat kesmeden artmaya devam ediyor.
Bu artış, gelir dağılımındaki bozulmanın otomotiv bölümüne yansıması olarak yorumlanıyor.
Satılan her 10 araçtan 7’si ithal
Türkiye’de ithal araçların pazardaki hissesi yükselmeye devam ediyor.
İthal araçlara getirilen ek gümrük vergileri ve engelli araç satışındaki yeni “yerlilik şartı” düzenlemesi, bu düşüşü engelleyemedi.
Ocak-Şubat 2025 periyodunda toplam satışlar yüzde 14.2 düştü
Yılın birinci iki ayında otomotiv pazarı genelinde büyük bir daralma yaşandı:
Böylece, 2025’in birinci iki ayında satılan araçlarda yerli hissesi yüzde 31,4 olarak kaydedildi.
Otomotiv dalını neler bekliyor?
Otomotiv kesimindeki daralma, yüksek enflasyon, faiz oranlarındaki artış ve krediye erişimde yaşanan zorluklarla direkt irtibatlı.
Yetkililer, mart ayı prestijiyle kampanyaların tesirinin sonlu kalabileceğini ve pazarın toparlanmasının yılın ikinci yarısına sarkabileceğini öngörüyor.
Özellikle lüks segmentteki artış ve ticari araç pazarındaki sert daralma, otomotiv bölümündeki gelir dağılımı dengesizliğini daha da besbelli hale getiriyor.
Kaynak: TR Sputnik
Bir yanıt bırakın